måndag 15 februari 2010

Echinops bannaticus - Blå bolltistel

 

En av mina (och binas) favoriter i trädgården är den blå bolltisteln. Jag gillar det lite taggiga uttrycket som är läckert året runt, och den stålblå färgen på blomman är riktigt snygg. Dessutom är bolltisteln lättodlad, bjuder på en massa fröplantor man kan ge bort och står stadigt i alla väder. Vad mer kan man begära?
 

Bolltisteln med ca 120 olika arter har sitt ursprung i Sydeuropa och Balkanländerna och är en växt med små anspråk, som bäst trivs i rätt torr, kalkrik jord. Den är egentligen en hedväxt och har en god anpassningsförmåga till olika förhållanden. Den hör till familjen Asteraceae, asterväxter (fd korgblommiga växter) och sitt vetenskapliga namn har den fått från grekiskans ekhinos = igelkott, och ops = utseende.
Artnamnet bannaticus betyder 'från Banaterna', vilket är ett område i Rumänien. På engelska heter den Globe Thistle. Den kom till Sverige på 1600-talet och odlades då under namnen "blårund huvudtistel" och "tistelboll".  

  
Blå bolltistel är ganska sällsynt i vilt tillstånd och förekommer naturaliserad på kulturpåverkad mark, som tomter, gamla trädgårdar och banvallar. Första fynduppgift som förvildad är från Ven där den hittades år 1952. Blå bolltistel är lätt att känna igen på sina blå blommor. De båda andra arterna, bolltistel (E. sphaerocephalus) och grå bolltistel (E. exaltatus), har vita eller gråvita blommor och är vanligen mer storväxta.    

 

Bolltisteln är en storväxt flerårig ört med grov, sparsamt grenig stjälk som kan bli en dryg meter hög. Bladen är parflikiga och torniga, på ovansidan gröna med borsthår, på undersidan vithåriga. Den blommar i juli - augusti, blommorna är blå och sitter i enblommiga korgar som sitter samlade i bollformade huvuden i spetsen av grenarna. Blommorna är rörlika och sitter i enblommiga korgar samlade i decimeterstora runda huvuden. Holkfjällen är blågrå och har upprätta spetsar. 

 
 Den är lättodlad och självsår sig gärna. Så gärna att om man inte vill ha för stora mängder av den bör man plocka bort blommorna innan de går i frö. Men fröställningarna är ett bra matförråd för fåglarna på vintern och de ger också ett vackert inslag i vinterträdgården, så jag låter alltid mina sitta kvar och tar hellre besväret med att gräva upp småplantor. De blir ofta välkomna presenter. Vill man dela moderplantan görs det bäst under våren. Det bör göras ungefär vart tredje eller vart fjärde år. Det går också bra att ta sticklingar. Mina plantor fanns i min trädgård redan när jag köpte huset - och de blir fler varje år...
På vårvintern när fröställningarna gjort sitt som fågelrestaurang klipper jag ner dem helt och låter klippet ligga kvar som jordförbättring och marktäckning.

 

 Det är en härlig, gammaldags växt som är robust och dekorativ i rabatt, som solitär och lämplig att torka som eternell. Bladen är mörkgröna med silvervit undersida. De silverblå bollarna är dekorativa även när blommorna vissnat. Anspråkslös, tål en del torka när plantan väl vuxit upp. För torkning som eternell skördas blomman när de små enskilda blommorna längst ner på bollen precis börjar slå ut.  

 


Liksom andra silverskimrande växter trivs den bra med sol och torka. Härdighet C.
Den är som synes väldigt populär bland fjärilar, humlor och bin - det nästan skimrar i luften av alla insekterna som svärmar omkring den. Ni som träffar mig i sommar kommer garanterat att kunna få småplantor av mig så ni kan starta en egen fjärils/birestaurang....



4 kommentarer:

sweetbay sa...

I love that blue. It's obvious that the insects love it as well!

Arboarkticum sa...

Bolltisteln är bland det tacksammaste vi har i rabatten- det är så skönt med nåt som får ordentligt med höjd utan att man behöver kämpa alltför hårt med dem. Och dessutom är den ju en sån underbar fjärilsmagnet. Vi kom på att vi skulle passa på att fråga om du har någon erfarenhet av den vita varianten? Medan den blå frodas och växer så det står härliga till, står vår vita och stampar - den är för ynklig trots minst tre år i jorden.

HelenJ sa...

Tyvärr har jag ingen vit, även om jag gärna skulle vilja. Är det 'Albus' du menar - eller kanske den vita arten E. sphaerocephalus?

Anonym sa...

Vi har en jättestor o vacker blå bolltistel i vårt stenparti. Älskad av humlor, bin och fjärilar. Jag satte den dock för centralt i partiet så nu har den börjat konkurrera ut andra växter där. Går det bra att flytta den till bakkanten av stenpartiet utan att den tar skada?

Skicka en kommentar

Jag blir glad för en rad!